Advies en veelgestelde vragen rondom het coronavirus

2020 – Het coronavirus is volop in het nieuws en NUSO houdt de berichtgeving hierover scherp in de gaten. Op 31 maart 2020 heeft de Nederlandse regering de maatregelen verlengd ter bestrijding van de verspreiding van het coronavirus. Wij adviseren om:

  • De sluiting te verlengen tot en met (in ieder geval) de meivakantie. Dit geldt ook voor alle activiteiten en evenementen die in de speeltuin of in het gebouw van de speeltuin plaatsvinden.
  • Uitzondering daarop blijven sommige speeltuinen die (de mogelijkheid tot) kinderopvang bieden. De kinderopvang blijft open voor mensen in vitale functies.  Het advies is goed te overleggen met de kinderopvangorganisatie en zo nodig contact op te nemen met de regionale GGD of gemeente voor meer informatie en advies.

We begrijpen dat dit voor jullie als bestuurders, alle vrijwillgers en de kinderen heel vervelend is. Maar we zien, gelet op de huidige situatie in ons land en in de wereld, geen andere mogelijkheid.

Tot slot adviseren we alle speeltuinen onze nieuwsbrief, het Speeltuin Platform en/of onze social media van NUSO te volgen. Op woensdag 1 april 2020 versturen we een nieuwsbrief met daarin een vragenlijst waarin je kan aangeven of jouw speeltuin financiële problemen ondervindt vanwege de sluiting. Zo nodig gaan we hierop gezamenlijk actie ondernemen!  

Deze informatie is voor het laatst aangepast op 31 maart 2020 20.00 uur.  Bij wijzigingen in het beleid passen wij de informatie aan. Informatie van de rijksoverheid en het RIVM vind je hier

Veel gestelde vragen:

De lokale pers benaderd ons met vragen over hoe we in de speeltuin omgaan met het coronavirus, wat te doen?

Wij helpen je graag bij het beantwoorden van persvragen! Neem contact op met NUSO via info@nuso.nl of 030 2544880. Dave Ensberg-Kleijkers is woordvoerder voor de pers.

Wij verhuren ruimte aan derden, wie is verantwoordelijk voor de kosten nu de activiteiten niet doorgaan?

Dat hangt af van de afspraken in het contract. Zijn deze niet duidelijk gespecificeerd? Ga dan in overleg met de huurder. De situatie zoals we die nu meemaken is uniek en is daarom meestal niet in afspraken of voorwaarden geregeld. Probeer er met elkaar naar redelijkheid uit te komen.

Er wordt nu veel geannuleerd bij ons, zoals feesten, verhuur, zijn we hiervoor verzekerd bij de NUSO?

Helaas is dit een unieke overmachtsituatie die niet onder een van de verzekeringen valt. Er is geen sprake van een ongeval, maar ook de aansprakelijkheidsverzekering komt hier niet voor in aanmerkingen, omdat er ook geen schade is aan zaken of personen door het handelen of nalaten van de speeltuin. 

We hadden net nieuwe drank/snoep enzo besteld en dat gaat nu allemaal over de datum. Wordt dit gedekt door een van de verzekeringen?

Dit wordt helaas niet gedekt door de verzekeringen bij NUSO en er zijn ook geen andere verzekeringen die deze schade dekken. 

Ik maak me zorgen over de inkomsten die we nu mislopen. En de huur en vaste lasten etc. lopen wel gewoon door… 

We begrijpen dat je je hier zorgen om maakt. Wij willen alle speeltuinen hier graag mee helpen! We zijn bezig om te bekijken wat speeltuinen nu aan inkomsten mislopen. Daarna gaan we ons hard maken voor een bijdrage vanuit de Rijksoverheid!

Kan NLdoet doorgaan?

Het Oranje Fonds vraagt deelnemers van NLdoet om hun activiteiten te verzetten naar later moment. Zie ook het bericht van het Oranje Fonds.

Je kan ook altijd bij ons terecht via info@nuso.nl of 030 2544880. Krijg je ons niet te pakken? Voor dringende vragen kan je contact opnemen met Dave via: 0681423738.